Unii cercetători consideră că 6 ore de somn pe noapte sunt suficiente

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
comments

Unii cercetători consideră că 6 ore de somn pe noapte sunt suficiente

Cu atâtea lucruri de făcut, de mult ori ni se întâmplă să simțim că și somnul este pierdere de timp. Cum ar fi dacă am putea să ne obișnuim corpul să aibă nevoie de mai puțin somn? Potrivit unui studiu recent, acest lucru este posibil.

Efectele negative ale deficienței de somn

Cu toții știm că intervalul de somn de care o persoană are nevoie, depinde de vârstă și activitățile fizice desfășurate. Astfel, adulții ar trebui să doarmă undeva între 7 și 9 ore pe noapte, însă experiențele proprii de multe ori ne-au arătat că nu prea respectăm acest interval. Parcă nu mai avem timp nici să dormim.

Somnul este vital pentru organism, permițând acestuia să funcționeze la capacitatea sa maximă. Potrivit lui Daniel Buysse, profesor de psihiatrie la Universitatea din Pittsburgh, când organsimul nu primește suficient somn, creierul nu poate găsi alte metode prin care să înlocuiască beneficiile aduse de acesta. Mai mult, acest lucru are o mulțime de dezavantaje, ducând la îngreunarea reținerii de noi informații, dificultatea de concentrare sau de angajare într-o gândire complexă. Deficiența de somn a fost de asemenea asociată cu diverse probleme de sănătate, precum obezitatea, hipertensiunea arterială sau riscul crescut al bolilor de inimă.

Astfel, când „furăm” din orele de somn recomandate, organismul este afectat de acest lucru, chiar dacă noi aparent nu simțim. Într-un studiu reprezentativ pentru această problemă, participanții au scăzut numărul orelor de somn la 6 pe noapte. Această modificare a avut efecte devastatoare asupra organismului, astfel că performanțele cognitive ale acestora și timpii de reacție au scăzut la fel de mult ca în cazul persoanelor care nu au dormit deloc 2 nopți consecutiv. Totodată, organismul persoanelor care au dormit 6 ore/noapte nu s-a obișnuit deloc la noul program de somn, deși participanții, în cea mai mare parte, nu au fost conțienți de performanțele lor slabe.

În acest sens, Buysse afirmă că „în unele moduri, privarea de somn este ca intoxicarea cu alcool. […] Oamenii, în general, judecă greșit cât de afectați sunt, același lucru întâmplându-se și în cazul orelor insuficiente de somn.”

Și totuși? E chiar așa rău când dormim mai puțin de 7 ore/noapte?

Unii specialiști considerp că nu! În ciuda acestor efecte negative pe care deficiența de somn le provoacă organismului, potrivit lui Jim Horne, specialist în somn și fost director al Sleep Research Centre de la Loughborough University din Anglia, ar putea fi posibil să ne antrenăm organismul să facă față unui interval mai scurt de somn. Acesta consideră că numărul de ore de somn recomandat, este flexibil de la o persoană la alta, iar îngrijorările asociate cu deficiența de somn sunt adesea exagerate.

Astfel, acesta afirmă: „Eu nu încurajez oamenii să doarmă mai puțin, însă consider că nu ar trebui ca aceștia să se îngrijoreze atât de mult privind efectele negative ale deficienței de somn.” Mai mult, acesta susține că dacă o persoană nu se simte somnoroasă în timpul zilei și are o stare bună, atunci aceasta a dormit suficient, indiferent că pentru unii acest suficient poate însemna 6 ore, în timp ce pentru alții poate însemna 8-9 ore.

În acest sens, Horne a realizat un studiu în urma căruia a constatat că oamenii pot reduce programul de somn până la 6 ore/noapte, dacă mai trag și un pui de somn în timpul zilei, cu condiția să facă această modificare treptat.

În cercetarea realizată, acesta a rugat participanții care dormeau între 7 și 8 ore jumătate pe noapte, să-și scurteze programul de somn, mergând la culcare din ce în ce mai târziu în fiecare seară. Astfel, pe parcursul a 4 săptămânii, voluntarii au ajuns să-și scurteze programul de somn cu o oră jumate. În urma acestei modificări, păstrând aceeași oră de trezire în fiecare dimineață, persoanele participante au reușit să-și desfășoare cu succes sarcinile din timpul zilei, chiar dacă dormeau între 6 și 6 ore jumătate pe noapte.

Totodată, Horne afirmă că acest program nu ar trebui pus în aplicare de persoanele care deja simt că au un interval de somn îngustat. Totuși, acesta menționează că în loc să ne facem griji pentru cantitatea de somn asimilată, mai bine am pune accent pe calitatea somnului avut.