8 efecte pe care zahărul le are asupra organismului

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
comments

Atunci când îți place zahărul, găsești orice pretexte să consumi cât mai mult, în diverse forme și variante. Dar ai idee de toate efectele negative pe care zahărul le are asupra organismului?

Deși luarea-n greutatea este principala care ne preocupă, probabil deja bănuiești sau chiar știi cu certitudine că aceasta nu reprezintă singura problemă atunci când ești prieten prea bun cu zahărul.

Zahărul și efectele sale asupra organismului

  • Creierul tău suferă. Fructoza – zahărul care este produs în mod natural în fructe, împreună cu glucoza, siropul de glucoză de porumb și zahărul clasic de masă, „aprind” centrul de recompensă al creierului, explică endocrinologul pediatru Robert Lustig, de la Benioff Children’s Hospital din San Francisco, pentru time.com. Totodată, acesta menționează că o dietă bogată în fructoză (provenită în special din siropul de glucoză de porumb) poate îngreuna procesul de învățare și amintire, sugerează unele studii realizate pe animale. Astfel, dacă vrei să te bucuri de formă mentală excelentă, apelează și la gustări sărate.
  • Vrei să mănânci mai mult. Prin stimularea centrului de recompensă și al apetitului, fructoza poate interfera cu sentimentul de sațietate, dezvăluie mai multe studii. Concluzia? Dulciurile nu țin de foame!
  • Pielea îmbătrânește mai repede. Prea mult zahăr poate afecta repararea colagenului, arată studiile. O dietă bogată în fel de fel de deserturi, prăjituri, etc. poate avea ca efect reducerea elasticității pielii și apariția ridurilor premature. Renunțați la dulciuri și satisfaceți-vă pofta de dulce cu fructe. Cercetătorii dezvăluie că este ok să consumăm între 2 și 4 porții de sursă de zahăr natural zilnic.
  • Excesul de zahăr se depozitează sub formă de grăsime. Fructoza accelerează procesul de oxidare de rutină, din celulele noastre. Rezultatul? Proteinele, țesuturile și organele pot fi deteriorate, iar riscul de îmbolnăvire crește. De asemenea, există șanse mai mari să dezvoltăm unele boli, precum insuficiență renală, cataractă sau boli hepatice.
  • Ești prins în capcană! Consumul de zahăr determină eliberarea dopaminei, neurotransmițătorul care ne face să ne dorim și mai mult din dulcele respectiv. O pot confirma din experiență. Odată desfăcută ciocolata, e imposibil să mă opresc, până nu o termin.
  • Stresul generat de alimentație dă naștere la un alt stres. Cum vine asta? Ei bine, dulciurile pot scădea nivelul hormonului de stres – cortizol – pe termen scurt, însă, în același timp, riscul de rezistență la insulină, care stresează corpul din interior, crește. O variantă în această situație ar fi să iei în calcul și practicarea de sport. Exercițiile fizice sunt cel mai bun tratament împotriva stresului.
  • Sursă de energie doar pe termen scurt! Carbohidrații rafinați, precum aceia din pâine albe și paste făinoase, provoacă rapid o creștere a glucozei în sânge, astfel că te vei simți plin de energie pentru o perioadă. Însă această soluție este pe termen scurt, după care vei reveni la aceeași stare sau te vei simți și mai amețit și fără chef. Optează, în schimb, pentru gustări bogate în proteine, cum ar fi iaurtul grecesc, combinat cu fructe de pădure proaspete. Sau ce zici de niște legume cu humus? Acestea ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge, și îți mențin un ritm constant al energiei.